17 oktober 2019

Iedereen kent de term en elke goedlopende business doet eraan: branding. Het lijkt wel een toverwoord; sprenkel een beetje branding over je bedrijf, over je onderwijsinstelling of zelfs over die overheidsorganisatie en succes kan niet uitblijven. Om te achterhalen of dit werkelijk zo is, moet je eigenlijk eerst weten wat branding precies is. Wat betekent het nou echt?

In grote lijnen gaat het erom dat je je zo opstelt dat je aantrekkelijk wordt én blijft voor jouw doelgroep. In de praktijk gaat in dit laatste vaak de meeste energie zitten. Of in ieder geval de langste adem. Bedrijven en merken zoeken continu naar de match met hun klanten. En dit is voor ons als mensen eigenlijk niet heel anders. Want mensen en bedrijven willen connecten met een merk dat uitstraalt waar ze zelf voor staan.

Mee met verandering

Oude merken zijn zo nu en dan weer helemaal terug van weggeweest en andere blijven zich zo ontwikkelen dat ze eigenlijk altijd ‘top of mind’ zijn. Eén ding is een gegeven: merken – en hun populariteit – veranderen continu. Met branding kun je verandering in gang zetten, versnellen, erop inspelen of (als de verandering minder geliefd is) er doorheen zien te fietsen.

Een brand worden

Wat alle organisaties gemeen hebben is dat ze willen meegaan met de tijd. Voor bijvoorbeeld winkels is het dan niet altijd meer nodig om heel afhankelijk te zijn – of je zo op te stellen – van de merken die worden verkocht. Het is juist in deze tijd voor retailers steeds meer aan te raden om zélf een brand te worden. Omdat klanten niet meer enkel kiezen voor een merk waar ze zich fijn bij voelen, maar steeds meer voor de winkel die bij ze past. Zowel offline als op het web.

Voldoen aan verwachtingen

Om nog even bij die retailer te blijven: we zien steeds meer dat succesvolle retailers van hun zaak een eigen merk hebben gemaakt. Terecht, want daarin zit het onderscheidend vermogen, wat zorgt voor succes. Een klant weet wat ie kan verwachten. Dat is een optelsom van niet alleen de merken in de collectie, maar ook van de manier waarop iemand geholpen wordt of hoe soepel het bestelproces verloopt, hoe er met de klant wordt meegedacht en de sfeer in de winkel of de uitstraling van de webshop.

Rebranding

Veranderen de wensen van de omgeving? Dan sluit je daar met een nieuwe branding – een rebranding – mooi bij aan. Laat bijvoorbeeld een weldoordachte nieuwe huisstijl creëren en introduceer die in één keer overal. Met rebranding sluit je aan bij nieuwe eisen van klanten, andere wensen die je medewerkers hebben én bij hoe zowel je klanten als medewerkers vandaag de dag communiceren. Heb je een consistent, impactvol en innovatief karakter én straal je dit ook uit – want daar gaat het om bij branding – dan onderscheid je je daarmee in de markt.

Personal branding

Zoals een merkidentiteit laat zien waar een organisatie staat, is personal branding belangrijk voor mensen bínnen zo’n organisatie. Personal branding is eigenlijk een soort branding binnen een grotere branding van bijvoorbeeld de onderneming waarin iemand werkzaam is. Daarmee kunnen werknemers echt een verschil maken.

Match voor de toekomst

Ook kijken naar het toekomstperspectief hoort bij branding. Het is er zelfs een essentieel onderdeel van. Aansluiten op het toekomstperspectief kun je bijvoorbeeld met nieuwe methodieken voor de bedrijfsvoering en zaken zoals de automatisering van de boekhouding. En kijk ook eens naar samenwerking met anderen of neem je bestaande samenwerkingen een keer onder de loep. Je wilt immers vooruitstrevend zijn en blijven, en dan wil je samenwerken met een organisatie die dat ook wil en is. Op alle fronten moet het matchen. Het is heel cliché natuurlijk, maar daarmee is je onderneming wel echt klaar voor de toekomst.

Reacties

Reacties aan het laden...

Meer in artikelen

Ander nieuws