3 juni 2019

Geschikte medewerkers, vind jij ze nog? Met de huidige krapte op de arbeidsmarkt valt de zoektocht naar goed personeel niet altijd mee. Op het gebied van sollicitaties is er veel veranderd, zowel voor de sollicitanten als voor jou als hun hoopvolle potentiële werkgever. Pas je jouw aanpak niet aan, dan vis je bijna zeker achter het net. Dit is hoe je jouw nieuwe werkwijze kunt vormgeven.

De jacht naar mooie vacatures begon vroeger bij de brievenbus. Want wie op zoek was naar een baan ploos ‘gewoon’ de zaterdagkrant uit. En schreef een brief, curriculum vitae erbij en afwachten maar. Dat is allang niet meer hoe het er in sollicitatieland tegenwoordig aan toegaat.

1: Zet je sociale media in

Vandaag de dag heeft bijvoorbeeld LinkedIn zich ontpopt tot belangrijk medium voor bedrijven en instellingen die op zoek zijn naar kandidaten en voor mensen die op zoek zijn naar een baan. Op een krappere arbeidsmarkt doe je er als organisatie verstandig aan jezelf via sociale media als merk te positioneren en te werken aan je imago. Zo val je sneller op bij potentiële werknemers.

2: Betrek je medewerkers erbij

Heeft een bedrijf tegenwoordig een vacature, dan wordt deze vooral op de eigen website of via LinkedIn gepubliceerd, met een ‘aanjager’ op Twitter. Bij kleinere bedrijven zien we ook vaak dat ze een beroep doen op hun eigen netwerk, op hun eigen medewerkers. Dat zijn de ambassadeurs van het bedrijf. Het ligt voor de hand om je eigen personeel dan ook te betrekken bij de selectie van de kandidaten.

3: Gun mensen een kijkje in jouw keuken

Geef je sollicitanten de gelegenheid een dagje mee te lopen of vraag hen een opdracht uit te voeren, eventueel samen of in concurrentie met anderen. Dit kost tijd, maar dan kun je wel echt goed inschatten of iemand past. En denk ook eens aan een internship, een bedrijfsstage. Daarbij geef je studenten die bijna klaar zijn met hun studie de mogelijkheid om kennis te maken met jou en je bedrijf. En jij maakt kennis met hen!

4: Selecteer door middel van textmining

Al eens gehoord van textmining? Hierbij wordt met behulp van algoritmen (een reeks instructies op de computer die helpen bij het filteren) een selectie gemaakt uit brieven, cv’s en/of profielen. Bij textmining kijk je naar de eigenschappen van mensen die binnen je bedrijf het best presteren. Je weet dan naar welke eigenschappen je bij de kandidaten moet zoeken. Wel werkt dit enkel goed voor een bedrijf in een stabiele markt. Je zoekt immers naar mensen met kenmerken die jou als bedrijf in het verleden succes hebben opgeleverd.

5: Zet de persoon centraal

Een ander idee kan zijn: de strength based approach. Hierbij ga je als organisatie uit van de sterke punten van een kandidaat en daar bouw je dan een functie omheen. Op die manier stel je niet de functie, maar de persoon centraal. Je komt los van de eisen. Dit kan erg behulpzaam zijn als jij met je (innovatieve) bedrijf waarde hecht aan de drive van mensen.

Reacties

Reacties aan het laden...

Meer in artikelen

Ander nieuws