11 maart 2019

De komende decennia slaat de vergrijzing toe. Hoe hou je dan je organisatie springlevend? Wie zijn werknemers vitaal weet te houden, heeft al veel gewonnen. De aandacht hiervoor neemt meer en meer toe. Maar wat moet je nou precies doen om je mensen echt duurzaam inzetbaar te houden?

Het lijkt een open deur, maar als je je medewerkers duurzaam inzetbaar wilt houden, moet je vooruit kijken. Immers, iedereen moet langer doorwerken. En de eisen van het werk veranderen: meer flexwerk, minder zekerheid, technische ontwikkelingen die je moet bijbenen. Er ligt meer op de schouders van je mensen. Dat vraagt van werkgevers steeds meer aandacht voor de vitaliteit van hun werknemers. Niet voor niets zien we een verschuiving van arbozorg - de begeleiding van zieke mensen - naar vitaliteitszorg.

1: preventie voorop

Enkel aandacht hebben voor klachten als die zich eenmaal voordoen, is niet voldoende. Als er wat aan de hand is, kijk dan naar de oorzaken. Maar denk ook aan preventie. Stel: een van je werknemers heeft steeds rugklachten. Daar kun je een dure stoel voor bestellen, maar dan is het misschien na een paar maanden weer mis. Wellicht is het beter om samen met die werknemer te kijken hoe je zijn rug sterker en belastbaarder kunt maken. Het effect daarvan werkt zelfs verder door dan de werksituatie. En dat is mooi, want uiteindelijk willen mensen ook voor hun eigen welbevinden liever gezond en vitaal zijn.

2: de kracht van coaching

Ook met coaching kun je veel bereiken, zowel op de korte als op de langere termijn. Coach jouw mensen vooral persoonlijk en regelmatig. Tegen welke problemen loopt iemand aan? En hoe zou diegene dat kunnen oplossen? Je kunt bijvoorbeeld wel tegen iemand zeggen dat hij oefeningen voor zijn rug moet doen, maar als dat niet bij hem past, is de kans groot dat dat zo weer verwatert. Misschien houdt diegene wel van wandelen en kun je hem daarin stimuleren. Ga niet van interventie naar interventie - doordat iets niet bij iemand past - maar naar continue aandacht en preventie.

3: vroeg in gesprek

Wacht niet tot je personeel rond een bepaalde leeftijd afhaakt met klachten. Ga op tijd in gesprek, wanneer er (nog) geen klachten zijn. Het is ook goed om met je mensen te overleggen hoe zij hun toekomst binnen het bedrijf zien. Misschien is er, met het oog op de toekomst, nu al wel scholing of training nodig. Of is het aan te raden dat mensen in hun latere werkjaren naar een functie buiten jouw bedrijf omkijken.

4: monitoren en motiveren

Het is bekend dat mensen een gedragsverandering moeilijk zelf volhouden. Dus is het aan te raden je mensen te monitoren en begeleiden. Om ervan verzekerd te zijn dat je, zodra je je omdraait, niet weer terug bent bij af. Trouwens, de overgrote meerderheid van de werknemers is redelijk gezond. Voor deze mensen geldt dat je ze positief moet benaderen en moet blijven motiveren. Ook zij - en hun gezondheid en welzijn - verdienen jouw constante aandacht.

Reacties

Reacties aan het laden...

Meer in artikelen

Ander nieuws