31 januari 2019

Momenteel is er werk genoeg. Dus de kans is reëel dat jouw getalenteerde medewerkers af en toe met een schuin oog over de schutting kijken. Naar je buurman-werkgever, waar het gras misschien net een tintje groener is. Hoe voorkom je nou dat getalenteerde medewerkers weglopen? En hoe zorg je dat mensen binnen je bedrijf zich blijven ontwikkelen?

Zeker voor wie wil groeien is het zaak om goede mensen binnen te krijgen en te houden én te zorgen dat zij zich binnen je organisatie verder kunnen ontwikkelen. Onze do’s op een rijtje.

Besteed de voorselectie uit

Laat (vooral) bij specifieke functies de werving en selectie over aan gespecialiseerde bureaus. Of huur tijdens het selectieproces externe specialisten in. Hiermee heb je de zekerheid dat de kandidaten die op sollicitatiegesprek komen in elk geval goed gekwalificeerd zijn om de job te doen. In dat gesprek kun jij het dan met degene tegenover je hebben over meer inhoudelijke dingen: hoe gemotiveerd ben je en welke ambities heb je? Maar ook: wat zie je als de volgende stap in je loopbaan en wat heb je daarbij nodig? Een leven lang leren is dan binnen jouw onderneming geen loze kreet.

Creëer kans op ontwikkeling

Als je enigszins de mogelijkheid hebt, richt dan een eigen ‘academie’ op: een plek waar jouw medewerkers trainingen en opleidingen krijgen om hun competenties te vergroten. Geef elke werknemer dan bijvoorbeeld ook meteen een persoonlijk ontwikkelplan, waarin duidelijk wordt waaraan nog kan worden gewerkt. Of wijs mensen een coach toe, die in de dagelijkse werkzaamheden kan begeleiden of stimuleren. Zo kan bijvoorbeeld een salesmedewerker een salescoach hebben, die vakinhoudelijk meekijkt en tips kan geven. Maar diezelfde salesmedewerker kan tevens veel hebben aan een HR-buddy die meer kijkt naar de ontwikkeling van menselijke aspecten.

Blijf continue in contact

Je kunt je afvragen of enkel een jaarlijks functioneringsgesprek met een leidinggevende, zoals dat in veel bedrijven wordt gehouden, zin heeft. Onderzoek heeft aangetoond dat mensen die je in zo’n gesprek aanspreekt op verbeterpunten een tijdelijke opleving hebben die hooguit anderhalve week duurt. Dan is het wellicht verstandiger om wekelijks met je mensen in gesprek te gaan. Tevens hoor je dan niet alleen waar zij tegenaan lopen, maar kun je ook samen de successen vieren. Tuurlijk, de meeste werkgevers willen hun mensen niet in de nek hijgen. Maar probeer wel scherp in de gaten te houden of je medewerkers goed in hun vel steken. Als iemand in een dip zit, is de uitdaging er misschien een beetje af. Dan kun je in gesprek gaan over perspectief en hem of haar motiveren.

Zet samenhang en samenwerking voorop

Tenslotte is het een goed idee om ervoor te zorgen dat de samenhang tussen alle afdelingen duidelijk is. Want als sales een enorme order binnenhaalt, maar op ict of logistiek loopt iets verkeerd, dan kun je nog niks. Iedereen is van waarde in de keten, op zijn eigen vakgebied. Als je zorgt dat alle medewerkers dat doen wat ze het beste kunnen en daarin samenwerken, is de keten het sterkst en dus ook het resultaat optimaal. Daarbij is het raadzaam om je te verplaatsen in verschillende generaties. De jeugd hecht waarde aan heel andere dingen dan alleen een goed salaris. Hoe is de werksfeer, kan ik mij verder ontwikkelen, et cetera. Die vragen moet je als werkgever positief kunnen beantwoorden, anders zijn die mensen waarschijnlijk zo weer weg.

Reacties

Reacties aan het laden...

Meer in artikelen

Ander nieuws