13 november 2018

Het verschil maken, dat willen we allemaal. Met technisch vernuft, diepgaand onderzoek, slimme vondsten, nieuwe diensten of intrigerende producten. Impact creëren, op de mensen om ons heen, op de wereld.

Wanneer maken we nu echt verschil? Als iets goed wordt ontvangen door onze doelgroep? Als de media er bol van staan? Als iedereen het er op straat of bij de koffiemachine op kantoor over heeft? Of als we ‘gewoon’ iets hebben gecreëerd waar we zelf apetrots op zijn? Wanneer heeft iets daadwerkelijk impact? En wat is impact überhaupt? En hoeveel impact maken we hier in Twente eigenlijk met z’n allen, en waarmee dan precies? Het is een onderwerp waar veel interessants over valt te schrijven. ‘Twente smart impactregio’ is dan ook het thema van de eerstvolgende editie van ons magazine INN’twente.

INN’twente #6

Wat doen de vier o’s uit onze regio (ondernemingen, onderzoeks- en onderwijsinstellingen en overheden) allemaal om impact te creëren? En hoe moeilijk blijkt dit soms te zijn? Waar lopen we tegenaan en hoe gaan we hiermee om? Eén ding staat vast: met wat we zoal doen in onze regio, maken we nogal wat impact, lokaal, regionaal, landelijk en wereldwijd. Hierover doen we in het komende magazine uitvoerig uit de doeken.

Inspirerend innoveren

Twente timmert dus keihard aan de weg. Zo hard, dat er in sommige branches mensen tekort zijn. Een luxeprobleem ja, maar hoe lossen we dit op? En welke rol spelen expats hierin? En dan: volop innoveren is prachtig, maar moet het niet financieel ook nog een beetje lonen? Eelco Ossen, eigenaar-directeur van Machinefabriek Boessenkool in Almelo is een inspirerend voorbeeld van een innoverende ondernemer die ook nog eens zijn business weet te laten lopen. Hoe heeft hij dit aangepakt? Moet je hierbij inspelen op behoeftes vanuit de markt?

Inspelen op behoeftes

Maar dan: hoe weet je nu wie wat wil of nodig heeft? De Twentse Kabel Holding maakt miljarden omzet en alsof ze een glazen bol hebben, weten ze op een of andere manier vooraf al waar behoefte aan is in de toekomst. Voelen zij dit aan? Hoe dan? En moet elke zichzelf respecterende organisatie mensen vrij maken om te (kunnen) innoveren? Hoe zit het eigenlijk met innovaties die tot disruptie leiden? Er zijn altijd innovaties die aanvankelijk tekortschieten op sommige punten, maar die ook snel verbeteren op veel gebieden. Moet je iets ouds helemaal loslaten om iets nieuws te kunnen adopteren? Hoe gaan we om met die onzekerheid over wat uiteindelijk een succes zal worden of niet? Dit en heel veel meer lees je in het zesde nummer van het magazine INN’twente, dat in januari verschijnt.

Reacties

Reacties aan het laden...

Meer in artikelen

Ander nieuws